RSS-linkki
Kokousasiat:https://inari.oncloudos.com:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kunnanhallitus
Esityslista 22.06.2026/Asianro 144
| Otsikko |
|---|
| Oheismateriaali 1Valtuustoaloite julkisen liikenteen edunvalvonnasta (allekirjoitukset henkilötietoina poistettu verkkojulkaisusta) (pdf 49.68 kb) |
Valtuustoaloite julkisen liikenteen edunvalvonnasta
Kunnanhallitus 22.06.2026
190/00.04.03/2026
Valmistelija Kehitysjohtaja
Vasemmiston valtuustoryhmä jätti valtuuston kokouksessa 23.4.2026 oheisen aloitteen. Aloitteessa esitetään, että kunta ottaa aktiivisen ja määrätietoisen roolin kuntalaisten liikkumismahdollisuuksien turvaamisessa sekä edunvalvonnassa yhdenvertaisuuden toteutumiseksi.
Aloitteessa mainittu Ivalo-Rovaniemi -iltavuoro on ollut markkinaehtoisen toimijan oma linja, jonka järjestämiseen kunta ei ole osallistunut. Inarin kunnan sivistystoimi lähetti kyselyn julkisen liikenteen toimijoille heti helmikuussa 2026, kun linjan lopetuspäätös tuli tietoon. Saatujen vastausten perusteella liikennöitsijöillä ei ole vuoron suhteen suuria intressejä sesongin ulkopuolella, jolloin kysyntä on vähäistä.
Sivistystoimi toteutti inarilaisille nuorille (yläaste ja lukio) kyselyn, jonka tuloksessa näkyy, että 25 vastaajasta 25% on käyttänyt klo 16 jälkeen Saariselälle kulkevaa linjaa viikottain eli vakituinen käyttäjämäärä on ollut vähäinen.
Lisäksi sivistystoimella on selvityksessä nuorten harrastuksiin liikkumisen parempi mahdollistaminen.
Inarin kunta on järjestänyt kokeiluna Ivalo-Inari-Ivalo joukkoliikenteen, joka jatkuu myös 08/2026-06/2027 välisenä aikana. Tälle linjalle kilpailutettiin vuoden kokeilun jälkeen pienempi auto, koska käyttäjämäärät ovat todella vähäiset. Päivittäinen käyttäjämäärä vaihtelee 3-22 henkilön välillä jakautuen meno ja paluuliikenteelle. Lisäksi Inarin kunta järjestää Nellim-Ivalo-Nellim asiointiliikenteen kerran viikossa ja samoin Partakko-Näätämö-Partakko asiointiliikenteen. Viimeksi mainitun linjan ostopalvelusopimus päättyy 07/2026 ja kunta ei ole saanut tarjouksia linjan jatkamiseksi.
Pohjois-Lapin alueyhteistyön kuntayhtymällä on edunvalvonta- ja toimintasuunnitelmassaan yhtenä edistettävänä kohtana julkisen liikenteen kehittäminen. Toimenpiteitä on mm. Traficomin valtionavustusten kriteereihin vaikuttaminen kannanottolla ja vaikuttamista myös markkinaehtoiseen liikenteeseen mahdollisuuksien mukaan.
Esittelijä Kunnanjohtaja Tommi Kasurinen
Päätösehdotus
Kunnanhallitus päättää
- merkitä tiedoksi tehdyt ja suunnitellut toimenpiteet
- todeta aloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös